12/18/2008

To be or not to be .... clever/smart!!!!

Acest articol tratează câteva din cele mai frecvente probleme de exprimare în limba română.

Corect Greşit Comentarii
Eu am numai trei picioare.
Nu am decât 10000 lei.
Am decât 10000 lei. Numai se foloseşte în construcţii afirmative, iar decât se foloseşte în construcţii negative.
Fii cuminte!
Nu fi fraier!
Să fii punctual.
Fi cuminte!
Nu fii fraier!
Să fi punctual.
Pentru imperativul afirmativ (fii cuminte!) şi pentru conjunctiv (să fii punctual) n-am argumente, dar aşa e :) Imperativul negativ se formează întotdeauna cu nu + infinitivul verbului: nu veni, nu pleca, nu uita. Deci, în cazul lui a fi, avem nu fi fraier!
Ce-i cu cărţile astea pe masă? Ce-s cu cărţile astea pe masă? Folosirea verbului a fi la plural nu are sens şi nu are legătură cu faptul că vorbim despre mai multe cărţi. Un exemplu şi mai evident este Ce este cu voi aici?, nu Ce sunteţi cu voi aici?
Mi-ar plăcea Mi-ar place Infinitivul verbului este a plăcea (vezi definiţia), iar condiţional-optativul se formează cu verbul auxiliar a avea (în acest caz, ar) şi cu infinitivul.
Majoritatea salariaţilor este mulţumită... Majoritatea salariaţilor sunt mulţumiţi... Este pur şi simplu vorba despre acordul subiectului cu predicatul. Majoritate este la singular, deci şi verbul a fi trebuie pus la singular. Ce-i drept, majoritate este un substantiv colectiv, cu sens de plural, dar forma gramaticală este în continuare cea de singular. Un exemplu şi mai elocvent este tineretul merge la mare (nu tineretul merg la mare).

Observaţie: În conformitate cu noua ediţie a Gramaticii Academiei, în anumite cazuri acordul prin înţeles este admis; în cazul acesta ambele variante sunt acceptate.
Condiţiile optime
O listă completă
Condiţiile cele mai optime
O listă foarte completă
Adjectivele care la origine sunt comparative şi superlative: exterior, interior, superior, inferior, optim, excelent sau cele care exprimă, prin sensul lor, superlativul: ultrasensibil, splendid, perfect nu formează grade de comparaţie.

De asemenea nu formează grade de comparatie nici adjectivele care exprimă o însuşire absolută: pozitiv, negativ, complet, mort, viu, principal, gravidă, mijlociu, prim etc.

Niciun comentariu: